La Generalitat ha emprès les últimes setmanes un impuls molt important a la xarxa de transport públic de Catalunya, amb l’aprovació inicial del Pla Director Urbanístic de l’Eix Transversal Ferroviari, de la línia Orbital ferroviària, el Pla de Transports de Viatgers 2008-12 i el Pla d'aeroports, aeròdroms i heliports de Catalunya, tots quatre amb especial incidència a l’Anoia, Penedès, Garraf i Baix Llobregat Nord.
Aquest important impuls per alguns és una molèstia, ja que quan miren al “retrovisor” i veuen allò que van fer quan governaven, s’adonen del poc o gens que feien per millorar el transport públic, però sobretot del poc interès en la millora de la situació econòmica de comarques com l’Anoia, on la crisi en diversos sectors industrials l’anava fent més pobre. I això fa vergonya, i per això no els hi agraden els retrovisors. I posaré alguns exemples.
Durant molt de temps Igualada i la comarca de l’Anoia ha reclamat l’existència d’una connexió ferroviària més enllà de la capital comarcal, que permetés arribar a les comarques de ponent. Aquesta reivindicació que la societat civil demanava, va ser recollida per l’alcalde de la ciutat, que la va traslladar al Govern de la Generalitat. La resposta d’aquell govern va ser la burla, ridiculització, considerar-ho una bestiesa i un “fer volar coloms”. Tornada a fer la petició al govern actual, la petició ha estat recollida i actualment el tren Gran, l’Eix Transversal Ferroviari és un projecte que es mou, que farà que Catalunya sigui més forta amb un territori més fort, i que situarà Igualada al món, amb noves possibilitats de desenvolupament econòmic molt importants. Però hi ha qui, com el diputat Josep Rull de CiU, que encara no sap que el territori vol un tren gran, i per això s’oblida d’Igualada a l’hora de parlar de millores ferroviàries.
Un altre exemple el tenim amb la Ronda Sud d’Igualada. Un projecte de circumval·lació dels municipis de la Conca d’Òdena que cada 4 anys era presentat en roda de premsa amb la visita del conseller de política territorial de torn, curiosament just abans de les eleccions. Un cop passades les eleccions, el projecte al calaix, no sigui que suposi un benefici electoral per l’alcalde socialista d’Igualada. Un cop arriba el govern tripartit, la Ronda Sud s’engega i avui és una obra real, palpable.
Un tercer exemple el trobem amb el recentment aprovat Pla de Transport de Viatgers de Catalunya 2008-2012. El Pla del govern de CiU era l’exemple clar de poc interès en invertir en el transport públic, i sobretot de donar les culpes als demés (per exemple, per millorar el tren de FGC d’Igualada s’havia de reformar les vies de RENFE), contemplant 256 milions d’euros d’inversió en els serveis per carretera, amb menys de 5 actuacions per tota la comarca de l’Anoia. El Pla de Transports aprovat el 2009 contempla 840 milions d’euros d’inversió en autobusos, amb més de 25 actuacions a l’Anoia. Algú diu que és un document només de bones intencions, quan ja té més de 80 actuacions en marxa, com és el cas dels serveis de bus exprés entre Vilanova i la Geltrú i Barcelona posat en servei el juliol de 2008, el servei de vertebració comarcal entre Vilanova i Cubelles el juliol de 2008, o la millora de d’accés a l’Hospital d’Igualada amb la millora del servei entre Igualada i Santa Coloma de Queralt posat en servei al setembre de 2008 (petició feta per l’Ajuntament d’Igualada i que segons CiU no s’ha aconseguit). Amb tot, Igualada presentà al·legacions que obren la possibilitat de disposar trens semi-directes a Barcelona, ja que el Pla només estableix freqüència de pas, la millora dels serveis amb la Universitat Autònoma i Igualada amb la creació d’un HUB (punt d’intercanvi de línies) a la UAB que alhora facilitarà l’accés al Vallès, o també la millora dels serveis entre Igualada amb Vilafranca del Penedès i Manresa ademés que la Generalitat ha afegit la creació d’un nou servei que segueixi l’Eix Diagonal (Manresa, Igualada, Vilafranca i Vilanova).
Per últim exemple, el nou CAP Nord d’Igualada o el nou CEIP Les Comes no van tardar més de 2 anys en estar en obres des de que la ciutat els va reclamar al govern de la Generalitat, quan el nou Hospital es van necessitar anys per què comencessin les obres, per què algú no volia donar els diners per fer-lo. També podria parlar de l’Eix Diagonal adjudicat i aviat en obres, o del Pla de Dinamització comarcal per aquelles comarques que requereixen especial atenció, però crec que l’extensió pot fer entendre per què hi ha qui no vol veure pel retrovisor, per què certament li fa nosa. I es posen nerviosos.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada